Dit is een herdruk van nieuwsbrief #111 oorspronkelijk verzonden op woensdag 25 juli 2007

Wanneer het slecht gaat met mensen in je omgeving, hebben de meeste mensen de neiging om te helpen. Vaak met goede raad of concrete hulp zoals vervoer, een keer koken of noem maar op. Toch blijkt dat deze hulp meestal averechts werkt. Hier zijn een aantal oorzaken voor te noemen, waarvoor geldt dat het handig is om deze in je achterhoofd te houden.

- Verkeerd gebruik van het woordje “niet”. Meestal probeert men het negatieve te ontkennen met teksten zoals “Joh, zo erg is het toch niet” of “Maak je niet druk”, “Niet bang zijn; het is niet zorgwekkend”. Ons onbewustzijn hoort het woordje niet niet met als gevolg dat mensen zich alleen maar slechter gaan voelen.

- De hulp helpt het probleem in stand houden. Sommige problemen kun je niet hebben zonder een bepaald luxe-niveau. Als iemand niet auto durft te rijden en je gaat haar daarom maar altijd aanbieden om haar te chauffeuren wanneer het nodig is, dan help je het probleem in stand te houden.

- Je voelt jezelf ook naar over de situatie. Mensen voelen aan hoe jij je voelt. Wanneer jezelf slecht voelt dan wordt wat je zegt niet meer serieus genomen, maar afgedaan als een symptoom van je eigen nare gevoel. Je helpt mensen pas echt als jij je goed en krachtig voelt.

Een zachte aanpak werkt dus averechts. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Maar dat betekent niet dat je daarom maar een hele harde aanpak moet gebruiken. Op zich mag je je best vrij hard en zelfs bot opstellen maar alleen wanneer je twee andere belangrijke zaken op orde hebt. Ik ben een aardig provocerend mannetje en ik wordt met regelmaat gevraagd of mijn aanpak wel ethisch of respectvol genoeg is. Voor mij is dat een uitgemaakte zaak. Als mensen in de put zitten dan is dat vaak zo'n negatief aspect van hun leven dat bijna alles geoorloofd is om hen daaruit te krijgen. Als het uiteindelijk blijkt te werken dan is dat ook het juist, ethisch gezien, om te doen.

Waar het echter om draait is dat je twee dingen als eerste goed op orde hebt, namelijk humor en liefde. Ondanks mijn soms harde, provocerende gedrag of opmerkingen voelen mijn clienten altijd dat daarachter een enorm krachtig gevoel van liefde en zorg ligt. Uiteindelijk doe ik mijn uiterste best om te zorgen dat het met hen beter gaat. Gecombineerd met humor. En dan geen snijdend cynisme, maar warme ironie en zelfspot. Alleen op die manier ben je in staat om het juiste te doen.

Abonneren op de nieuwsbrief doe je met het volgende formulier:
(Nota Bene: Ik heb groot respect voor jouw privacy and zal nooit op wat voor manier dan ook jouw email met andere delen. Nooit. Je kunt altijd zonder opgaaf van redenen, zonder vragen of wat dan ook je gegevens laten verwijderen.)

No comments

Add Comment

Enclosing asterisks marks text as bold (*word*), underscore are made via _word_.
Standard emoticons like :-) and ;-) are converted to images.

To prevent automated Bots from commentspamming, please enter the string you see in the image below in the appropriate input box. Your comment will only be submitted if the strings match. Please ensure that your browser supports and accepts cookies, or your comment cannot be verified correctly.
CAPTCHA

Submitted comments will be subject to moderation before being displayed.