Een nieuw rekenmodel is in staat het creatieve breinproces dat nodig is voor het oplossen van problemen na te bootsen.

Volgens een nieuwe psychologische theorie, dat is omgezet in een wiskundig rekenmodel, wordt om een probleem op te lossen expliciete kennis en impliciete kennis gebruikt. Expliciete kennis wordt gebruikt om te redeneren en om alle opties en facetten van het probleem langs te gaan. Impliciete kennis ligt op onbewust niveau en is de intuïtie die voor plotselinge ingevingen kan zorgen. Beide typen kennis worden tegelijk door het brein aangesproken wanneer iemand voor een probleem komt te staan. Dit wordt ook wel creatief probleem oplossen genoemd.

In 1926 is een toonaangevende psychologische theorie geopperd die het creatief probleem oplossen omschrijft. Volgens de theorie gaan mensen door vier fasen wanneer ze een probleem op een creatieve manier proberen op te lossen: preparatie (het probleem ‘in kaart brengen’), incubatie (het geheel laten bezinken), inzicht of illuminatie (inzichten krijgen voor mogelijke oplossingen), verificatie (verifiëren of de inzichten kloppen). In de loop der jaren is er voort geborduurd op deze theorie voornamelijk om het breinproces tijdens de incubatie- en inzichtfase te verduidelijken. Tevens zijn er andere theorieën ontwikkeld die de incubatiefase op een andere manier verklaren.

Elke theorie kan op een wiskundige manier worden beschreven in kunstmatige intelligentie modellen. Echter, de meeste modellen kiezen tussen de verschillende theorieën in plaats van dat meerdere theorieën in één model worden opgenomen. Hierdoor zijn de modellen incompleet.

Om dit probleem op te lossen hebben twee wetenschappers nu de zogenaamde Explicit-Implicit Interaction (EII) theorie ontwikkeld waarbij meerdere theorieën worden samengebracht in één wiskundige vergelijking. De verschillende theorieën verklaarden slechts bepaalde aspecten van het creatief probleem oplossen, maar konden niet het geheel omschrijven. EII verenigt juist de verschillende invalshoeken om er een completere theorie van te maken.

In de basis gaat de EII theorie uit van het naast elkaar bestaan van expliciete en impliciete kennis. Expliciete kennis is relatief toegankelijk, kan onder woorden gebracht worden, kan omgezet worden in symbolen en vereist aandacht om te verwerken. Impliciete kennis is relatief ontoegankelijk, is moeilijker onder woorden te brengen, is vager en vereist minder aandacht om te verwerken. Bij het oplossen van een probleem worden beide typen kennis tegelijk gebruikt.

Het kunstmatige intelligentie model dat EII omschrijft blijkt na onderzoek erg waarheidsgetrouw te zijn. Tijdens een uitvoerig experiment werden deelnemers op verschillende manieren voor een probleem gesteld. Vervolgens werd bijgehouden hoeveel procent tot de juiste oplossing kwam. Toen het EII model op dezelfde verschillende manieren voor het probleem werd gesteld, kwamen er bijna dezelfde percentages uit.

De incubatiefase is de fase waarin het onbewustzijn bezig is met het probleem. Het is de fase waarin de impliciete kennis wordt aangesproken. Tijdens het experiment bleek dat zowel de deelnemers als het EII model hoger scoorden wanneer ze rustig de tijd hadden voor deze incubatiefase.

Voor de ontwikkeling van Kunstmatige Intelligentie is dit rekenmodel erg interessant aangezien het beter omschrijft hoe mensen een probleem oplossen. Een interessant bijkomend detail is de rol van het onbewustzijn tijdens het probleem oplossen.


Bron: RPI News

[Commentaar van Joost: Het is een gouden eeuw voor wetenschappelijk onderzoek naar het brein. We leren steeds meer, maar weten nog weinig. Tegelijkertijd heeft Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP) een heel eigen kijk op de werking van het brein. Deze visie is niet wetenschappelijk, maar wel effectief in de praktijk. Steeds meer worden onderdelen bevestigt door neurowetenschappers zoals bijvoorbeeld tijdslijnen, de plasticiteit van het brein en de werking van hypnose. Om meer inzicht te geven in de originele ideeën van NLP over het brein heb ik het relevante deel uit mijn standaardwerk over NLP “Breintraining: handboek voor moderne NLP” in het onderstaande gratis rapport gevat dat je op kan vragen wanneer je dat wilt.




Categories: Breinnieuws

No comments

The author does not allow comments to this entry