Bij strategisch communiceren is het belangrijk dat je doel voor ogen houdt. Wat is het strategisch belang van een communicatie op lange termijn? Om het heel filosofisch te benaderen: wij bepalen met ons gedrag en met onze communicatievormen (wat ook gedrag is) wat voor soort mensen over duizend jaar de aarde bevolken. Oftewel bij elke communicatie is het verstandig is af te vragen: wat voor soort mensen zijn het gevolg van deze vorm van communiceren en gedragen?

Dat is natuurlijk te veel gevraagd en ook te veel werk. Dus het verstandigste is om dat soort dingen ooit een keer uit te zoeken, aan je onbewustzijn duidelijk te maken en daarna erop te vertrouwen dat je onbewustzijn ze wel in je communicatie verwerkt. Voeg daarna je strategische lange termijn doelen er aan toe. En bedenk tenslotte welk tactisch voordeel je uit een concrete boodschap wil halen.

Daarnaast zijn er een paar handige tactische zaken zoals:

- Neem de tijd als je tijd hebt. Onze maatschappij communiceert steeds sneller, maar vaak is er tijd genoeg om nog even te wachten, erover na te denken en dan met een beter verhaal toe te slaan.

- Niets schrijven als je je niet goed voelt. Emoties betekenen dat het Lymbisch systeem geactiveerd is en dat dus je ratio minder is vanwege de stoorsignalen van het Lymbisch systeem. Eerst met NLP technieken ontspannen en je goed voelen om vervolgens te bedenken wat strategisch de beste aanpak is om tenslotte met een goed gevoel die aanpak te verwoorden.

- In het geval van een strijd ook al is het een woordenstrijd goed de lessen van The Art of War van Sun Tzu te harte nemen. Sterk overkomen waar je zwak bent. Zwak overkomen waar je sterk bent. Aanvallen waar de tegenstander zwak is. Verdedigende positie innemen waar de vijand sterk is. Gelaagde verdedigingslinies opzetten waar je later, indien nodig, op kan terugvallen.

- Geef de tegenstander geen touw om je op te knopen en wacht op de ander totdat hij jouw touw komt leveren om hem op te knopen. Geef mensen alle ruimte om fouten te maken.

- Combineer hard en zacht. Als je zacht kan zijn, wees zacht. Als je hard moet zijn, wees hard. De combinatie van hard en zacht is voor de meeste mensen zo onbegrijpelijk dat een boodschap die hard en zacht tegelijk is tot verwarring leidt. Zorg dat je in je boodschap duidelijk maakt welke stappen de ander dient te zetten zodat deze verwarring weer verdwijnt.

Het Nederlandse standaardwerk voor NLP is Brein Training. Brein Training is bij elke boekhandel of online boekwinkel te bestellen als je dat prettiger vinden, maar ik waardeer het natuurlijk zeer wanneer je het boekje via mijn dochteronderneming besteld.


Of vraag eerst het gratis rapport op met daarin een preview uit “Breintraining: handboek voor moderne NLP” met het onderstaande formulier:




Categories: Encyclopedia

No comments

Add Comment

Enclosing asterisks marks text as bold (*word*), underscore are made via _word_.
Standard emoticons like :-) and ;-) are converted to images.

To prevent automated Bots from commentspamming, please enter the string you see in the image below in the appropriate input box. Your comment will only be submitted if the strings match. Please ensure that your browser supports and accepts cookies, or your comment cannot be verified correctly.
CAPTCHA