Wanneer we in stilte een gesproken zin lezen in een tekst, ‘horen’ we de stem van de spreker in ons hoofd. Ofschoon dit tot nu toe altijd alleen gewoon is aangenomen, is er nu wetenschappelijk bewijs.

Eerder onderzoek op het brein heeft laten zien welke delen van de auditieve cortex in ons brein actief worden wanneer we mensenstemmen horen. Recent onderzoek toont aan dat diezelfde delen geactiveerd worden wanneer we (in stilte) spraak in een geschreven tekst lezen.

De onderzoekers tonen aan dat er in ons brein onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende stemmen. Zo horen we, wanneer we een gewone beschrijvende tekst lezen, een bepaalde stem in ons hoofd, maar wanneer we een gesproken citaat lezen, horen we een andere levendigere stem.

Er zijn verscheidene wetenschappelijke theorieën die stellen dat mensen een talig beschreven situatie in hun brein simuleren op basis van gegeneraliseerde ervaringen in hun verleden. Het feit dat we daadwerkelijke betrokken stemmen horen terwijl we een gesproken stuk lezen, lijkt onderdeel te zijn van dit mentale proces.

Er zijn overigens tevens studies die laten zien dat de auditieve cortex ook door andere niet-auditieve stimulansen, zoals liplezen, wordt gestimuleerd.

Bron: University of Glasgow

[Commentaar van Joost: Het is een gouden eeuw voor wetenschappelijk onderzoek naar het brein. We leren steeds meer, maar weten nog weinig. Tegelijkertijd heeft Neuro-Linguïstisch Programmeren (NLP) een heel eigen kijk op de werking van het brein. Deze visie is niet wetenschappelijk, maar wel effectief in de praktijk. Steeds meer worden onderdelen bevestigt door neurowetenschappers zoals bijvoorbeeld tijdslijnen, de plasticiteit van het brein en de werking van hypnose. Om meer inzicht te geven in de originele ideeën van NLP over het brein heb ik het relevante deel uit mijn standaardwerk over NLP “Breintraining: handboek voor moderne NLP” in het onderstaande gratis rapport gevat dat je op kan vragen wanneer je dat wilt.]



Categories: Breinnieuws

No comments

The author does not allow comments to this entry